“A tudattalan úgy veszi körül a tudatot, mint szigetet az óceán, és amiként a tenger, a tudattalan is folyvást alkot, teremt, megújít, élőlények miriádja ered belőle — felfoghatatlan gazdaságban. Lehet,…
A tudattalan úgy veszi körül a tudatot, mint szigetet az óceán…
Imagináció – a belső képek aktív előidézése
Imago = kép, a képmást nevezték eredetileg imágónak. Imaginálni azt jelenti, hogy belső képet hagyni (engedni) az álomhoz hasonlóan felbukkanni (ez a spontán vagy autogén = (magától gerjedő) imagináció), illetve…
Kevés a remény arra, hogy olyan rendet találunk a tudattalanban, mint az éntudatban
A tudat a tudattalan pszichéből származik, amely öregebb nála, és amely a továbbiakban a tudattal együtt vagy annak ellenében működik. Bár számtalan olyan eset van, ahol a tudatos tartalmak ismét…
Nem lehetséges olyan tudat, amelyben senki nem mondja: „Tudatában vagyok önmagamnak.”
Tudatot feltételezünk a tudattalanban, akkor azonnal szembetaláljuk magunkat azzal a ténnyel, hogy tudat nem létezhet alany, tehát én nélkül, amellyel kapcsolatban vannak a tartalmak. A tudatnak szüksége van egy központra,…
A pszichés gyarapodás folyamatára, amelyet az élet folyamán kell „bejárnunk”
A Tibeti Halottaskönyvhöz írott előszavában (1935) Jung arról beszél, hogy a tibeti emberek mély benyomást tettek rá azáltal, hogy szemmel láthatóan tudatában voltak az emberi élet személyes és személyen túli…
„Azért a víz az úr” — s a lélektenger mélységét még csak meg sem lehet mérni
Jung megfogalmazásában az én a tudat alanya, a képzetek olyan komplexuma, amely a tudatmező középpontja, s magas szintű folyamatosságban és azonosságban van önmagával. A tudat pedig „az a funkció vagy…
A jógácsára (csak-tudat) iskola
A (külsőnek) látott világ nem létezik. Objektív valóság nincs, de az is lehet, hogy van, de az úgysem ismerhető meg.
Ha van is, egy tudat ismerné meg és az mindig beszínezi…
A tudat lényege a rejtély, amelynek megfejtését nem ismerem…
A tudat lényege a rejtély, amelynek megfejtését nem ismerem. Merőben formai tekintetben azt mondhatjuk, hogy a lelki történés
akkor tudatos, ha kapcsolatba kerül az énnel. Ha ez a kapcsolat hiányzik, akkor nem tudatos.