A (külsőnek) látott világ nem létezik. Objektív valóság nincs, de az is lehet, hogy van, de az úgysem ismerhető meg.
Ha van is, egy tudat ismerné meg és az mindig beszínezi…
A jógácsára (yogācāra) iskola (csittamátra vagy vidzsnyánaváda néven is ismeretes) tanításai szerint a létezés tudati természetű. A tudat megismerése által van kiút a létforgatagból és ez a megismerés vezet el a végső ellobbanáshoz[1].
A jógácsára a Kr.u. 2-3 századokban vált önálló fizolófiai iskolává. Virágkorát 4-7 századokban élte. Az iskola a buddhizmus mahájána, vagyis a Nagy Szekér irányzatán belül jelent meg. Alapító mesterei Maitréjanátha, Aszanga[2] és Vaszubandhu voltak.
A jógácsára szó a jóga[3], az igázás útján való haladást (jóga-útján-járó) jelenti. A csitta-mátra („tudat-csupán”, “csak-tudat”) az iskola lételméleti alaptézisét fejezi ki. A vidzsnyána-váda név jelentése pedig: „a tudat tana”.
Ez a filozófiai iskola nem azt állítja, hogy minden tudatból van, hanem azt, hogy tapasztalataink összessége a tudatunktól függ. Csak a tudatunkkal ismerhetjük meg, illetve tapasztalhatjuk a dolgokat és a világot. Még az érzéki tapasztalatokat is a tudat észleli, ezért mindazok a dolgok, amelyeket megismerünk, alapvetően egy mentális folyamathoz tartoznak. Az érzékelt dologok nem különbözhetnek gyökeresen vagy alapvetően az azt érzékelő tudattól.
A jógácsára tanítás lényege nagyjából így foglalható össze:
- A (külsőnek) látott világ nem létezik. Objektív valóság nincs, de az is lehet, hogy van, de az úgysem ismerhető meg.
- Ha van is, egy tudat ismerné meg és az mindig beszínezi.
- A dolgok önmagukban megismerhetetlenek vagy nem léteznek.
- A lét megismerés, tudomások összesége.
- A tudat nem rátekintő, hanem végső kategória.
- A tudomások hierarchikus viszonyban állnak egymással.
- Szellemi gyakorlatokkal és a tudat megismerésével érhető el a megvilágosodás. Gyakorlati módszerek: a szemlélődés (darsana), a tudatfolyamatok elcsendesítése (bhávaná) és az elmélyedés (szamádhi).
A jógácsára filozófia szerint az ember és a tárgyi világ pusztán tudati konstrukciók, végső realitásnak nincs. Legfontosabb alaptanítása a függő keletkezés (pratítja szamutpáda) elve. A létezést tudati prinípiumokból, a nemtudásból (avidjá), korábbi születések késztetéseiből (szanszkára) és a tudomásból (vidzsnyána) vezeti le.
Egyes tantrikus szertartásokon a meditáció során arra összpontosítanak, hogy minden dolog, még a leghétköznapibb tárgyak is, a megvilágosodott tudat által észlelt valóság szimbólumai. A gyakorló arra törekszik, hogy képes legyen a káprázatszerű szokványos világ minden összetevőjét úgy szemlélni, mint a megvilágosult tudat megnyilvánulását.
- A nirvána (páli: nibbána) szó jelentése: ellobbanás.
- Észak-Indiában, Gándhárában született a IV. században. A buddhizmus történetének egyik legnagyobb hatású alakja.
- Ahogyan a név is sugallja, az iskola eredete valószínűleg a jóga vagy a meditáció gyakorlásával és a meditatív úton szerzett tapasztalatokkal lehetett összefüggésben